Jangan Pandang Remeh Masalah Keputihan!

Jangan Pandang Remeh Masalah Keputihan. Ini 9 Cara Berkesan Merawatnya

“Eeee tak selesanya dan rasa melekit dengan masalah keputihan keluar dua tiga hari ni. Ada bau pulak tu. Aduhai, kena tukar ‘panty liner’ bila sampai ofis. Harap-harap tak berbau, malu kalau kawan-kawan ofis tegur.”

Normal ke keputihan ini?

Ia adalah perkara biasa yang berlaku pada semua wanita yang sudah akil baligh. Lebih tepat lagi, keputihan adalah satu cara semula jadi yang dilakukan oleh badan untuk membersihkan alat sulit daripada bakteria secara tak langsung menyihatkannya.

Biasanya ia tidak berbau dan meninggalkan kesan cairan berwarna putih pada panties lebih-lebih jika wanita itu aktif, sedang menunggu hari untuk period, hamil dan terlalu stress.

 

Namun, ia tidak normal jika ia keluar dengan banyak, berbau busuk, kenyal, melekit, menyebabkan gatal pada sekitar alat sulit dan ada yang berwarna selain daripada putih. Keadaan ini dipanggil Leucorrhoea.

 

Jangan risau, ada cara untuk mengatasi masalah keputihan. Anda boleh cuba 9 cara di bawah :

1. PISANG

Sama ada dimakan mentah bersama susu dan madu setiap pagi atau goreng bersama sayur-sayuran. [Pisang amat baik untuk kesihatan dalaman wanita]

2. JUS DAUN BUAH DELIMA

Ambil 30 helai daun buah delima dan kisar bersama lada hitam dan setengah gelas air. Tapis airnya dan minum setiap pagi selama tiga minggu.

3. SERBUK HALIA

Rebus dua sudu serbuk halia bersama 250ml air hingga air menjadi setengah cawan. Amalkan minum selama tiga minggu.

4. CAMPURAN JUS DAUN BASIL DAN MADU

Rebus daun basil dan ambil jusnya. Sebelum minum, letak sedikit madu setiap pagi dan malam selama dua minggu.

Daun ini juga terdapat dalam bentuk serbuk yang telah dipek di pasaran. Ia mirip dengan ‘oregano’ yang boleh didapati dalam botol seperti lada sulah.

5. SERBUK TAWAS

Bersifat sebagai antiseptik semulajadi, garam galian berupa kristal ini berkesan merawat semua jangkitan berkaitan dengan alat sulit.

Campurkan sedikit air pada serbuk tawas dan lalukan pada tempat yang gatal.

Tawas juga boleh digunakan sebagai deodoran dan skrub untuk menghilangkan bau badan.

6. BENDI

Ia mengurangkan pengeluaran keputihan. Cuci 100gram bendi dan potong kecil-kecil. Masukkan dua cawan air dalam periuk dan rebus bendi selama 20 minit atau sehingga air menjadi separuh. Tapis dan bahagikan pada tiga bahagian. Minum satu bahagian bersama sedikit madu, tiga kali sehari. [Biasa-biasakan makan sayur bendi]

7. KANJI

Ambil sedikit air daripada nasi yang sedang ditanak dan minum. Selain mengatasi masalah keputihan, ia juga boleh menghilangkan penyakit berkaitan dengan perut.

8. BIJI HALBA / DAUN BUAH JAMBU

Rebus dua sudu biji halba /daun buah jambu dalam seliter air selama 30 minit. Tapis dan biarkan sejuk serta bilas pada alat sulit.

9. CUKA EPAL

Cuka epal atau ‘apple cider’ mengembalikan kestabilan pH dalam badan dan menghilangkan bau busuk.

Campurkan dua sudu cuka dalam segelas air dan minum setiap hari.

MASALAH KEPUTIHAN YANG BERTERUSAN BOLEH MENJADI LEBIH TERUK

Ia juga boleh menyebabkan seseorang itu cepat letih, kurang bertenaga, turun berat badan dan demam.

Jika anda kerap kencing, ia juga adalah salah satu simptom. Selain dari 9 cara diatas anda juga boleh consume SNE KAPSUL sebagai suplemen harian anda untuk mencegah penyakit.

Leave a Reply

Close Menu